wtorek, 24 lipca 2012

Kimchi

Jestem prawie pewna, że każdy, kto kiedykolwiek oglądali koreański film lub dramę, kojarzy nazwę kimchi lub mniej, więcej taki wygląd:


Tajemniczo wygląda, prawda? :P

Ale tak właściwie co to jest kimchi?

Jest to tradycyjne koreańskie danie, a raczej przystawka, która towarzyszy praktycznie każdemu posiłkowi. 

Najczęstsze składniki:

  • kiszona lub fermentowana kapusta (zazwyczaj pekińska, albo chińska),
  • rzodkiewka (zazwyczaj japońska),
  • papryka chilli,
  • cebula,
  • marynowane krewetki lub inne owoce morza, 
  • imbir,
  • sól,
  • cukier...

Potrawy z kimchi:

  • kimchi bokkeumbap (dosłownie kimchi z ryżem) danie przyrządzone z kimchi i ryżu, często dodaje się także smażone jajko, warzywa lub wodorosty,
  • kimchi jjigae (zupa kimchi) przygotowuje się ją z kimchi, warzyw, tofu i owoców morza, a podaje z miską ryżu i surowym jajkiem, rozbijanym bezpośrednio do zupy (fuu ;P).

Ciekawostki:

  • pierwotnie kimchi przechowywane było w glinianych naczyniach, z dala od domowników (ze względu na intensywny zapach), najczęściej poza domem, częściowo zakopane w ziemi, 
  • niektórzy wierzą, że niewielka ilość zachorowań na SARS (zespół ostrej niewydolności oddechowej) w Korei, ma związek z wysoką spożywalnością kimchi, jednak nie ma na to jednoznacznych dowodów, 
  • prowadzono badania nad wpływem kimchi na zmniejszenie ryzyka zachorowania na raka.


Jedliście kiedyś tą potrawę? A jeśli nie to chcielibyście spróbować? Ja osobiście nie jestem jakoś szczególnie zachwycona, ale jak widzę Koreańczyków zajadających się nią w dramach to mam ochotę spróbować (^_^) Może kiedyś spróbuje sobie takie zrobić w domu i na pewno napisze wam jak mi wyszło.

11 komentarzy:

  1. Jakoś mnie te jajka nie zachęcają, ale może być dobre :-D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mnie głównie te surowe (fuu, na sam zapach surowego jajka robi mi się niedobrze), ale smażone mogę zjeść (^_^)

      Usuń
  2. świetny blog ;) dołączam się do obserwatorów ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję, bardzo się cieszę, że ci się podoba :)

      Usuń
  3. Jejku ale zrobiłam się głodna ! Wygląda świetnie tylko ciekawe jak smakuje ;>

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też mnie to zastanawia, ale na dramach zawsze się tak tym zajadają :P

      Usuń
  4. nie jadłam nigdy tego! Ale na pewno zrobię bo już mi ślina cieknie :D Dzięki za post ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jak zrobisz to napisz mi jak ci wyszło i jak smakowało ^,^

      Usuń
  5. Ja to jadłam. Mój tata ma znajomych z Korei i nam to wysłali. ^.^ Ostre jak hole*a, ale zdrowe i dobre, jak język przyzwyczai się do tego bólu. Powiem jedno. Kimchi jest... Woooh! Naprawdę mocne ;3

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja strasznie chciałabym spróbować ;)

      Usuń
  6. świetna potrawa. do niej pasuje herbata zielona. najlepsze na www.rajskaherbata.pl

    OdpowiedzUsuń