niedziela, 12 sierpnia 2012

Gejsza = prostytutka?

Nie!
Wiem, że dla niektórych z was jest to "oczywista oczywistość", jak to mawiała moja nauczycielka matematyki :P ale sama znam bardzo wiele osób, które nie mają o tym zielonego pojęcia, więc postanowiłam trochę o tym napisać.


Na początek kilka podstawowych pojęć:

Gejsza kobieta, która uprawia sztukę i bardzo ją kocha. Gei - sztuka, sha - osoba. Jest to młoda, piękna, wykształcona kobieta, której zadaniem jest dotrzymywanie towarzystwa. Do muiejętnosci gejszy należą między innymi: klasyczny taniec japoński, gra na tradycyjnych instrumentach, doskonała znajomość ceremonii parzenia herbaty, kaligrafia, ikebana (sztuka dekoracyjnego układania kwiatów), recytowanie klasycznej literatury japońskiej oraz wręcz idealna znajomość sztuki.Gejsza musi być bardzo zdecydowaną kobietą, wiedzieć czego chce i do czego dąży już od początku.

Maiko pretendentka do stanowiska gejszy. Jest to młoda, najczęściej nastoletnia, dziewczyna, która dopiero poznaje świat gejsz. Obserwuje i uczy się "fachu", a doświadczenia nabiera poprzez uczestnictwo w przyjęciach i festiwalach tańca. Wyróżnia ją niezwykle kolorowe kimono z szerokim rękawami, sięgające ziemi, oraz bardzo duża ilość ozdób we włosach.

Geiko starsza, doświadczona gejsza. Jest piękną, dystyngowaną, poważną kobietą. Jej kimono nie jest już tak kolorowe, a i ozdób we włosach jest zdecydowanie mniej, zaś jej strój zostaje w specjalny sposób związany pasem obi.

Oiran tradycyjna japońska kurtyzana.

Wareshinobu tradycyjna, bardzo skomplikowana fryzura, noszą ją tylko młode gejsze - Maiko.


Ubiór gejsz składa się z trzech części: nagajuban (szata noszona pod kimono), kimona i obi (pas, którym Geiko obwiązują ubranie). Gejsze nie noszą bielizny, aby nic nie odznaczało się pod ich szatami. Skarpetki są zazwyczaj o rozmiar mniejsze, żeby nie marszczyły się w specjalnych butach na koturnie.

Makijaż gejszy polega na wybieleniu widocznych części ciała, poza fragmentem szyi, który ma "kusić", namalowaniu znacznie mniejszych, czerwonych ust i ładnym oraz estetycznym zaznaczeniu oczu.

Nieodgadnionymi jednak pozostają dla nas kwestie mizuage, czyli handlu dziewictwem młodej gejszy, oraz "sponsoringu". Niektórzy twierdzą, że to jedne z tajemnic gejsz, a jeśli zacznie się o nich rozmawiać, to przestaną nimi być, a zarazem gejsze stracą coś ze swojego mistycznego uroku, zaś inne źródła otwarcie potwierdzają te dwie wątpliwości.


Ciekawostki:

  • Sposób w jaki gejsze bielą twarz została zaczerpnięty od nielegalnych japońskich prostytutek, którymi zazwyczaj były biedne kobiety. Grubą warstwą białego pudru próbowały zamaskować brud, blizny i inne niedoskonałości. 
  • Tradycyjny ubiór gejszy może ważyć nawet dwadzieścia kilogramów, a do jego założenia potrzeba siły dorosłego mężczyzny. 
  • Fryzura gejsz jest tak skomplikowana, że współczesne używają specjalnych peruk.
  • Pas - obi - może mieć nawet do sześciu metrów długości. 
  • Koturn w butach gejszy nie bywa niższy niż piętnaście centymetrów. 
  • Młode Meiko raz w tygodniu chodzą do fryzjera, który układa ich misterne fryzury, a później przez tydzień muszą dbać o to by pozostała ona w nienagannym stanie. Na co składa się między innymi spanie na specjalnej podstawce na szyję, zamiast poduszki.
  • Niektóre Meiko mają tylko dwa wolne dni w miesiącu, podczas których mogą nosić normalne ubrania i rozpuszczone włosy.
  • Współcześnie najwięcej gejsz przebywa w Kioto, dawnej stolicy Japonii. 

Co myślę o gejszach?
Oczywiście jestem nimi zafascynowana i zauroczona. No wiecie ta cała ich tajemniczość i piękno, ale... Poza tym, że zachwycają, także mnie przerażają. Nie one osobiście, ale ich styl życia. One muszą wyrzec się tylu rzecz... Jak chociażby własne zdanie! No bo, przecież gdyby w obecności bogatego i pewnie wpływowego Japończyka wypowiedziałby swoje odmienne zdanie to uznano by je za niegrzeczne i niekulturalne, a to przekreśliłoby ich karierę. W dodatku decyzje, czy chce zostać gejszą, musi podjąć nastoletnia, a czasami nawet jeszcze młodsza, dziewczyna. A z własnego doświadczenia wiem, że tak młodzi ludzie nie powinni podejmować tak ważnych decyzji, które rozstrzygnął o całym ich życiu. O kwestii mizuage już nie wspomnę...

Reasumują mimo iż gejsze mnie fascynują, to nadal jestem przerażona tym co muszą przechodzić.

To taka moja chaotyczna gadanina, a jeśli chcielibyście dowiedzieć się czegoś więcej o gejszach, to zapraszam do obejrzenia filmu Wyznania gejszy (niestety znalazłam tylko wersję z lektorem), lub specjalnego odcinaka programu Martyny Wojciechowskiej - Kobieta na krańcu świata: Kioto.



PS. Więcej zdjęć na Facebook'u.

A wy co myślicie o gejszach? Zachwycają was, czy przerażają? 

30 komentarzy:

  1. Mnie trochę przerażają. A już w szczególności to ten biały puder (^o^) Współczuję im ,że muszą się wyrzec tylu rzeczy jednak to był ich własny wybór :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Niby ich własny, ale były jeszcze młode, a kiedy oglądałam "Kobietę na krańcu świata" i ta młoda Meiko mówiła, że zabroniłaby swojej córce zostać gejszą to miałam ochotę pojechać do Japonii i ją stamtąd zabrać :( I przy okazji skoczyć w kilka miejsc ^^

      Usuń
    2. Ja już kiedyś też wspominałam na blogu o gejszach :0
      Jak dla mnie są one niezwykłymi kobietami, które są gotowe do poświęceń i ciężkiej pracy :)

      Usuń
    3. Też je podziwiam, ale nie do końca rozumiem jak one mogą wyrzec się tylu rzeczy, ja bym nie potrafiła ^^

      Usuń
  2. A fil "Wyznania gejszy" jest jednym z moich ulubionych ;)

    OdpowiedzUsuń
  3. oglądałam ten odcinek z Martyną. Przeraża mnie, że ich matki czasem zmuszają do bycia gejszą zamiast dać wolny wybór... :< ale zachwycają, jeśli zostały z własnej woli. W sumie pokazują jakie silne kobiety z nich są :3

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dokładnie. Podziwiam w nich to, że są takie silne i zdecydowane :)

      Usuń
  4. udało mi się zobaczyć kilka prawdziwych gejsz w Japonii ^^. Jedna do tej pory mi z głowy nie chce wyjść <3 była taka pięknaaa

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też chcę zobaczyć je na żywo ^^

      Usuń
  5. ja czytałam książkę wyznania gejszy, bardzo mi się podobała, filmu nie widziałam. to niesamowite środowisko, ciekawe bardzo z socjologicznego i kulturowego punktu widzenia.
    Ciekawe informacje tu zamieściłaś.
    Pozdrawiam
    Monika

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie wiedziałam, że jest książka, muszę przeczytać.
      Masz racje, że to bardzo ciekawe środowisko, ale też bardzo hermetyczne.
      Dziękuje i też pozdrawiam :)

      Usuń
  6. Z pewnością zachwycają swoim wyglądem, ale styl ich życia jest przerażający. Muszą być z nich bardzo silne kobiety fizycznie jak i psychicznie, dlatego jest je za co podziwiać :)
    Film "wyznania gejszy" w bardzo dobry sposób pokazuje właśnie co musi przejść tak młoda dziewczyna aby dojść do doskonałości i stać się prawdziwą gejszą :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Własnie za to je podziwiam, za tą ich siłę i determinację.
      Program Martyny Wojciechowskiej też ciekawie o tym opowiada ^^

      Usuń
  7. Lubię tą co dałam na bloga oraz Lollipop 2 :*

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. O, też je lubię i jeszcze "Haru Haru" i "Tonight" ^^

      Usuń
  8. Mi osobiście od filmu bardziej podobała się książka :3
    podziwiam je za to jakie są silne i za to, że potrafią wyrzec sie tak wielu rzeczy by osiągnąć zamierzony cel :) To wspaniałe kobiety, ale gdyby moje dziecko(teoretyzując oczywiście, bo u w Pl nie ma takiej możliwości, a poza tym nie ma dzieci xD) chciało zostać gejsza myślę ze bym nie pozwoliła :)
    Właśnie najbardziej w tym wszystkim przeraza mnie fakt, ze tak ważnego wyboru muszą dokonać w tak młodym wieku, gdy ja nie potrafiłam nawet zadecydować o tym jaki prezent na urodziny dostać będac w ich wieku, a co dopiero o tak życiowym wyborze :/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie czytałam książki, ale mam zamiar ^^
      Myślę dokładnie tak samo jak ty :)

      Usuń
  9. zawsze zastanawiało mnie to jak one robią te fryzury i makijaż no ale teraz już wiem!!! Ciekawe jak to jest mieć 20 kg na twarzy :C
    POdziwiam je!!!

    Uwielbiam twój blog !! Pozdrawiam:*

    P.S
    Zapraszam na mój blog, który niedawno powstał :D
    http://japanstyle-mayumi.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też je podziwiam :)

      Dziękuję bardzo i też pozdrawiam (^_~)

      Usuń
  10. Widziałam z Martynką, wzruszająca historia i bardzo smutna. Strasznie mnie przeraża to że ta dziewczyna mówi że musi słuchać rzeczy, których nie powinna słyszeć nigdy w życiu - za szybko traci młodzieńczą energię. Jak dla mnie nie jest cud piękna ale niezwykła, urocza i ułożona dziewczyna. Jak dla mnie mizuage może ją tylko wpędzić w dno emocjonalne. Jest taka delikatna :** Jak zobaczyłam ten odcinek to po prostu zakochałam się w niej - powinna mieć lepsze życie bo takie nie jest dla niej dobre T.T . "Wyznania..." czytałam są świetne ^^ Ej mogę cię nasłać na " Enigmę" tam był świetny artykuł o geiszach :P Prawdy, mity i domysły ^^

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też tak myślę ^^
      A ten artykuł to w jakiejś gazecie, czy na internecie?

      Usuń
  11. Moja nauczycielka od przyrody opowiadała o gejszach trochę. :) One nie są prostytutkami! .-. Są do rozmowy z mężczyznami, żeby zaparzyć na ich oczach herbatę..
    Zgadzam sie z Tobą. :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Ja czytałam książkę ,,Wyznania Gejszy" tak z milion razy <3

    OdpowiedzUsuń
  13. Polecam książkę pani Mineko Iwasaki pt. "Gejsza z Gion". Pani Iwasaki jest właśnie tą geiko, której historia posłużyła za kanwę opowieści "Wyznania gejszy". W "Gehszy z Gion" autorka wyjaśnia, że prawda jest inna, historia opisana w książce "Wyznania..." jest przekłamana. Mineko Iwasaki była bardzo niezadowolona z tego, jak zostało przedstawione jej życie i opisała je sama. Oglądałam i czytałam "Wyznania gejszy", ciekawe to. Jednak "Gejsza z Gion" to ogromna różnica. Tam autorka również wyjaśnia kim jest geiko i maiko. Opisuje też mizuage. Polecam, earto poczytać.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję bardzo, nie wiedziałam o tej książce, w wakacje z chęcią ją przeczytam :)

      Usuń
  14. Niedawno czytałam Wyznania Gejszy! Wciągła mnie ta książka, przeczytałam ja bardzo szybko. Miło ją sie czytało, więc jak najbardziej polecam ją wszystkim! Można też się dużo dowiedzieć o gejszach. Np. że prawdziwe gejsze NIE są prostytutkami, ale mimo to doświadczają (oczywiście raz w życiu, bo więcej się nie da) mizuage (nie wiem czy dobrze napisałam..) Są również 'nieprawdziwe' gejsze, które tak naprawdę ubierają się jak gejsze (ale można odróżnić strój gejszy i nie-gejszy bardzo łatwo), ale są prostytutkami.
    Ciekawa książka! ♥ Również jest romantyczna, a takie właśnie książki uwielbiam. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też niedawno przeczytałam tę książkę ^^

      Usuń
  15. Zapraszam na moją stronę poświęconą tematyce gejsz: gejsza.ucoz.pl
    Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  16. Wszystko co bylo tu napisane w sumie już wiedzialam,ale fajnie sie czyta za każdym razem;)))

    OdpowiedzUsuń