niedziela, 9 września 2012

Bento

Och, wreszcie znalazłam chwilę, żeby napisać tego posta ^^ Zbierałam się z nim cały tydzień, ale albo miałam za dużo zadania, albo byłam zbyt zmęczona, a ten weekend w całości poświęciłam na zabawę ze znajomymi ^^ Mam nadzieję, że wy w odróżnieniu ode mnie macie chociaż trochę czasu dla siebie ;)
Ale przechodząc do sedna sprawy dzisiejszy post, będzie kontynuacją postów z serii "szkolnej", tym razem na temat bento.


Bento rodzaj japońskiego posiłku, mający postać pojedynczej porcji na wynos, kupowanej w punktach gastronomicznych lub przygotowywanej w domu. Tradycyjne bento składa się z ryżu, ryby lub mięsa, pikli i gotowanych warzyw. Posiłek pakowany jest w specjalne pudełko - bento bako - może to być zwykłe, plastikowe, produkowane masowo pudełko, bądź specjalne, wykonane z drewna, lakierowane. Gotowe bento jest dostępne w wielu miejscach w Japonii, takich jak: sklepy spożywcze, stacje kolejowe, stacje benzynowe, kioski, domy towarowe, czy też specjalne sklepy z bento - bento-ya. Pomimo dużego wyboru wśród gotowych rodzajów bento, wielu Japończyków do tej pory przygotowuje własne posiłki w domu, aby spożyć je potem w czasie przerwy w szkole, czy pracy. Jak już wspominałam w poście o japońskim systemie edukacyjnym, od godziny 12.30 do 13.25 japońscy uczniowie mają przerwę na posiłek. 

Historia
Pierwsze wzmianki o bento pochodzą z V wieku naszej ery, kiedy to Japończycy wyruszali polować lub łowić ryby, z daleka od swoich domów. Zabierali wtedy ze sobą podsuszony ryż, który po wymieszaniu z wodą rolowano w małe porcje.
Bento upowszechniło się w okresie Edo - posiłek w pudełku był zabierany do teatru, czy na wycieczki. W epoce Meiji pojawiły się ekiben, czyli bento kupowane na stacjach kolejowych, zawierające ryż z piklami moreli japońskiej - umeboshi - na podróż. 


Sama jeszcze nie próbowałam robić czegoś takiego, aczkolwiek zdarza mi się jeść takie zrobione przez kolegę :P Ale jutro jako, że mam dopiero na dwunastą, to może coś pokombinuję i jeśli wyjdzie mi w miarę dobrze, to się tym z wami podzielę ^^

PS. Więcej zdjęć na Facebook'u.

Dziękuję za przeczytanie posta ^^ Postaram się pisać częściej, jeśli tylko szkoła mi na to pozwoli :P A co wy myślicie o bento? A może ktoś z was robi sobie takie do szkoły lub pracy? Komentujcie (^_~)

7 komentarzy:

  1. JA też chcę aby mi ktoś coś takiego pysznego zrobił! :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Spongebobowe wymiata haha ;D
    Ja już raz próbowałam! Zrobiłam w stylu Hello Kitty :P
    I polecam bo to świetna zabawa i super jedzonko :3

    I nie przejmuj się, bo ja też ostatnio za bardzo czasu nie mam więc nie jesteś jedyna :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Chciałam sobie zrobić, ale zauważyłam, ze nie mam w domu ryżu XD

      Teraz to chyba niewielu ma czas :P

      Usuń
  3. Tak to ładnie i smacznie wygląda ,że jakbym to zrobiła, żal by mi to było zjeść ;P

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mi chyba też ^^ Chociaż mi by pewnie takie piękne nie wyszło :P

      Usuń