sobota, 16 marca 2013

Fan fiction

O rany, tak dawno nie pisałam! Przepraszam was, ale miałam bardzo dużo nauki, a później dopadła mnie straszna choroba i jakoś tak nie miałam czasu... :< Ale teraz jest ze mną już lepiej i mimo, że wciaż mam bardzo dużo nauki to przybywam do was z nowym postem ^^

Fan fiction (fanfik, ff) - fanowskie opowiadania nawiązujące w całości lub po części do ulubionego filmu/książki/mangi/anime/gry autora. Czasami występują także ff dotyczące życia znanych osób np. chłopaków z zespołu Big Bang.
Fanfiki są najczęściej tworzone, żeby nasycić swój niedostatek jakiejś konkretnej postaci lub pary, rozwinąć jakiś niedopowiedzianych wątek. Często zdarza się także, że fani nie mogąc się doczekać kolejnej części filmu lub książki, czy też tomu mangi oraz odcinka anime, serialu tworzą opowiadanie, w którym przedstawiają swoją wersję kontynuacji czegoś ^^


Fan fiction można podzielić na:
  • alternatywne - tworzone najczęściej, gdy autorowi nie podoba się jak rozwija się akcja, więc zmienia jakieś kluczowe wydarzenie i zaczyna "gdybać",
  • kontynuacyjne - jak sama nazwa mówi, zawierają kontynuację zakończonych już serii, 
  • poboczne - rozwijają wątki pobocznych lub epizodycznych postaci,
  • własne - autor tworzy swoją własną postać i to jej historię opowiada, niekiedy tylko zapożyczając bohaterów i realia z książki/filmu/anime/mangi...
Chyba najbardziej znanym źródłem ff jest portal fanfiction.net, ale można je też znaleźć na licznych blogach i forach. 

Sama kiedyś prowadziłam bloga (a nawet kilka) z fanfikami z Harry'ego Pottera, ale nigdy go nie skończyłam, mimo, że wciąż mam na niego pomysły. Po prostu pisałam go dosyć dawno i jeśli teraz miałabym wrócić, to musiałabym zacząć od nowa, bo można powiedzieć, że "dojrzałam" jako pisarka i całkiem inaczej rozwinęłabym charaktery postaci i poprowadziła fabułę ;) Mam też na swoim koncie kilka pojedynczych ff z różnych anime, ale większości z nich się wstydzę... Ostatnio jednak powróciłam do pisania na poważnie i napisałam parę nowych i można powiedzieć, że z jednego jestem nawet dumna ;P Jednak jeśli chodzi o mnie to wolałabym i postaram się stworzyć własną historię, bez zapożyczeń od innych autorów ^^


A wy piszecie fanfiki? Lubicie fanfiki? Macie jakiekolwiek zdanie na ich temat? Piszcie (^_~)

29 komentarzy:

  1. Piszę, czytam, uwielbiam.
    Ale tylko yaoi ;3

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też ^^
      Ale za yaoi nie przepadam ;)

      Usuń
  2. Ja nigdy nie pisałam fanfików i ogólnie ja nie piszę i w ogóle... ale wystarczyło, żeby odpowiednia osoba powiedziała ''ej, pisz mi fanfika'' to zaczełam radośnie tworzyć w świecie Kuroko no Basket XD Ale myślę, że gdyby nie to, że zostałam popchnięta nigdy bym nic nie napisała.

    Czytać... nie bardzo czytam, pewnie kiedyś nadejdzie na to czas ponownie, ale nie teraz.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Czasami potrzebujemy, żeby ktoś nas własnie popchnął do takich rzeczy ^^
      Co do czytania to moim zdaniem jest tak, że można czytać i w tym siedzieć cały czas, ale jak się na trochę przestanie, to ciężko później wrócić ;)

      Usuń
  3. Och, dawno nie pisałam komentarzy, wybacz, no ale w każdym razie ja piszę fanficki najczęściej o Big Bang. Aktualnie u siebie w profilu mam linki do dwóch opowiadań yaoi, jedno dotyczy GTOP drugie Daesung x Kai, a trzecie opowiadanie jest nie fanfickiem, a wykreowaniem postaci z wizerunkiem sławnego piosenkarza. Uwielbiam fanficki i myślę, że pisząc je, to można się świetnie bawić!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie ma sprawy, cieszę się, że teraz zdecydowałaś się napisać komentarz ^^
      Ja za yaoi nie przepadam, ale popieram tworzenie opowiadać i rozwijanie się ;)
      O tak, można się bawić wręcz wybornie! (^_~)

      Usuń
  4. Ja uwielbiam fanfiki o Naruto albo...Hmmm, Królu szamanów.
    Nigdy nie odważyła bym się coś takiego napisać...Nie wiedziała bym o czym mam pisać. Wolę jednak sama wymyślać wszystko od początku do końca :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dla mnie fanfiki to był dobry pomysł, żeby zacząć, bo jednak łatwiej jest sobie zapożyczyć świat przedstawiony od kogoś innego, niż od początku do końca wymyślać go samemu ;) Jednak teraz staram się tak właśnie robić ^^

      Usuń
  5. Ja nie przpadam za fan fikami... Ale każdy ma swój gust. :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dokładnie, zawsze tak powtarzam ^^

      Usuń
  6. Witam :0
    JA nic nie pisze hmm brak weny-czasu :D
    lenistwo hehe

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cześć ^^
      Ja się staram, ale czasami też mam takie "problemy" ;P

      Usuń
  7. kiedyś robiłam fanfika ; D i do tego rysowałam RPC ; D

    OdpowiedzUsuń
  8. Nigdy nie próbowałam, ale czytać uwielbiam!

    + Świetny blog, dodaje się do obserwatorów i czekam na kolejne posty.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję bardzo, cieszę się, że Ci się podoba ^^

      Usuń
  9. Prawdę mówiąc, jeszcze nigdy w życiu nie napisałam żadnego fan fiction. Sądzę, że nie jestem w tanie oddać charakterów postaci w taki sposób jak autorka/autor książki/mangi i po prostu zepsułabym je.
    Za to lubię czasem poczytać ff. Kiedyś czytałam sporo o tematyce potterowskiej, ale od czasu, gdy w paringach dramione charaktery postaci zostawały tak wypaczane, że po pierwowzorach pozostawały im tylko imiona, odpuściłam sobie czytanie tego.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja właśnie jak pisze to jak najbardziej staram się oddawać prawdziwe charaktery postaci i bardzo nie lubię jak ktoś je drastycznie zmienia ;)

      Usuń
  10. Lubię fan fiction jeśli chodzi o pary z anime np. Lucy i Natsu z Fairy Tail ^ ^ Pozdrawiam
    Akane

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też ^^ Często zdarza mi się szukać fanfików, kiedy dana książka/anime/film itp. nie zaspokoją mnie jeśli chodzi o daną parę ;)

      Usuń
  11. Ja czasem przeczytam jakieś yaoi, najczęściej z j rocka lub kopou właśnie, i prędzej napisałabym ff z muzykami niż z bohaterami mangi i anime, bo ich nie oglądam (właśnie, może polecisz mi jakieś? No i gdzie, na jakiej stronie, można je obejrzeć za darmo?)
    Pozdrawiam, Nessa.
    __________________________
    pisane-atramentem.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Hmm... Jasne, bardzo chętnie coś polecę ^^ Oto kilka moich ulubionych anime:
      Kaichou wa Maid-sama, Bakuman, Fullmetal Alchemist: Brotherhood, Kuroshitsuji, Shinrei Tantei Yakumo, Kamisama Hajimemashita, Nana.
      Możesz sobie o nich poczytać gdziekolwiek w internecie, np. na stronie anime.tanuki.pl i wybrać, które podoba ci się najbardziej, ja osobiście kocham wszystkie ;)
      Co do stron, na których można je obejrzeć, to polecam te:
      http://www.animezone.pl/
      http://www.anime-shinden.info/index.php
      http://kreskowka.pl/
      Ale niekiedy wystarczy po prostu wpisać tytuł anime z dopiskiem "online", żeby znaleźć wiele propozycji stron (^_~)

      Usuń
  12. Zaczęłam pisać FF w szóstej klasie podstawówki i zostało mi to do dzisiaj. xD Co prawda miałam małą przerwę i zmianę stylu, tematyki, upodobań... Ale zawsze czytałam i czytać będę. <3 Kiedyś lubiłam normalne, teraz bardziej ciągną mnie ta Yaoi. I o dziwo yuri... hehe...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja z pisaniem miałam podobnie ^^

      Usuń
  13. Bardzo lubię czytać fanfiki,sama próbowałam kiedyś napisać jeden,ale skończyło się na tytule XD Mam zamiar napisać kilka takich fanfików,ale na razie nie mam na to czasu ;)
    Powodzenia w nauce ^^

    OdpowiedzUsuń
  14. Ja jeszcze ff nie pisałam, mam książkę w całości moją. Ale kilka dni temu coś mnie naszło na ff i zaczęłam pisać z Bang YG z B.A.P i GD ^^ za jakiś czas opublikuje to :) ale jest hetero, bo ostatnio doszłam do wniosku, że jest ich bardzo mało i wszyscy tylko jarają się yaoi, więc chce być inna i pisać o hetero, a nie w kółko geje i geje. Mimo iż bardzo dużo takich właśnie czytam xD może po prostu już mi się przejadło yaoi?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja kiedyś chciałabym napisać książkę *o*
      Ff z k-pop'owcami i to jeszcze hetero? Muszę to przeczytać! ;)

      Usuń